Xciperia

De Vicipedia
Republica de Xciperia
Republika e Shqipërisë
Informa jeneral
Capital: Tirana
Lingua ofisial: Xcip
Dirije
Governa: Republica parlamental
- Xef de stato: Presidente Ilir Meta
- Xef de governa: Edi Rama
Otras
Area: 28,748 km²
Popla: 3,038,594
Densia: 98
PIB:
Mone:
Zona de ora: CET (UTC+1)
Numero de telefon: +355
Interede: .al

Xciperia o Albania (ofisial la Republica de Xciperia) es un pais en Europa sude e sude-este. Lo covre 28 748 cilometres cuadrida e ia ave 3 milion abitores en 2016. Lo es un republica constitual parlamental unial, con capital en Tirana, la site la plu poplada de la pais e sua sentro xef de economia e comersia.

Xciperia ocupa la parte sude-ueste de la Penisola Balcan, bordada par Tsernagora a la norde-ueste, Cosovo a la norde-este, Macedonia a la este, e Elas a la sude e sude-este. La tereno es notable diversa, con la Alpes Xcip en la norde, la Montes Corab en la este, la Montes Ceraun en la sude e la Montes Skanderberg en la sentro. Lo ave un costa a la norde de la Mar Mediteraneo, la Mar Adriatica a la ueste e la Mar Ionio a la sude-ueste, forminte la Riviera Xcip. Xciperia es a min ca 72 cilometres de Italia a traversa de la Streta Otranto, cual lia la Mar Adriatica a la Mar Ionica.

En la eda clasica, Xciperia ia es abitada par tribus antica diversa de Iliria, Tracia e Elas, e ance par alga colonias elinica instituida en Iliria. En la sentenio tre aec, la rejion ia es prendeda par Roma e ia deveni un parte de la provinses roman Dalmasia, Macedonia e Mesia Superior. La Prinsia de Arbër ia emerji unida en 1190, instituida par arconte Progon en la Krujë, en la Impero Bizantian. En la tarda de la sentenio 12, Charles de Anjou ia concista la teritorios xcip de la bizantianes e ia institui la Rena de Albania medieval, estendente de Durrës longo la costa asta Butrint en la sude. Esta rena ia cade en la media de la sentenio 15 su domina osmanian.

Xciperia ia emerji como pais moderna en 1912, pos la colasa de la Impero Osmanian e la Geras Balcan. La Rena de Xcip ia es invadeda par Italia en 1939, forminte Albania Grande, ante deveni un protejeda de Deutxland Nazi en 1943. En la anio seguente, un republica poplal sosialiste ia emerji su la gida de Enver Hoxha e la Partito de Labora. La pais ia esperia cambias sosial e political vasta en la eda comuniste, e ia deveni ance isolida de multe de la comunia internasional. Pos la revoluis de 1991, on ia disolve la republica sosialiste e ia institui la Republica cuatro de Xcip.

Xciperia es un pais democrata e developante con un economia de revenu alta-media. La campo de servis domina la economia, segueda par la campos industrial e cultival. Pos la colasa de comunisme en 1990, Xciperia ia cambia de un economia sentrida a un economia de mercato. Lo ave un grado alta en la Indise de Developa Umana e es la numero 37 en la mundo per espeta de vive. Lo furni aida medical universal e educas prima e liseal a sua sitadanes. Lo es un membro de la Nasiones Unida, la Banco Mundal, UNESCO, OTAN, la Organiza Mundal de Comersia, la Consilio de Europa, la Organiza per Securia e Coopera en Europa, e la Organiza de Coopera Muslim. Lo es ance un aspiror ofisial per parteni a la Uni European. Lo es un de la membros fundinte de la Comunia de Enerjia.

La lingua major es xcip.

Jeografia[edita | edita la fonte]

Xciperia ave 19 contias dirijal (xcip: qark o prefekturë). Esta contias ave 36 distritos (xcip: rreth) e 373 munisipas (xcip: bashki o komunë). 72 munisipas ave la grado de site (xcip: qytet). On ave 1980 viletas (xcip: fshat) en tota Xciperia.

Cada distrito ave sua consilio composada de alga munisipas.