Lubnan

De Vicipedia
Lubnan
Informa jeneral
Capital:
Lingua ofisial:
Dirije
Governa:
- Xef de stato:
- Xef de governa:
Otras
Area: km²
Popla:
Densia:
PIB:
Mone:
Zona de ora:
Numero de telefon:
Interede:

Lubnan (arabi: لبنان, Lubnān), es un republica en la sude-ueste de Asia longo la Mar Mediteraneo.

La area es sirca 10 400 cilometres cuadrida.

La cuantia de abitores, en la anio 2007, ia es sirca 3 925 502 persones.

La site capital es Berut.

La lingua major es arabi.

La tera es un plano fertil costal con du cadenas de montes cual separa la vale Beca. La tera cultivable es 29 persentos de la pais, cual es la recurso xef natural. La relijio xef es islam, con la xias dominante, e la druzes como 3%.

Istorial, Berut ia servi como un sentro finansial, con bancos, comersia internasional e turisme. Ma la gera interna resente e gera con Israel ia destrui la infrastrutur. Refina de olio es la industria pesosa xef. La xef de governa es un presidente cristian maronite, un ministro xef suni, e un parlor xia de la Asembla Nasional unicameral. La 128 sejas de asembla es egal divideda entre cristianes e muslimes.

Istoria[edita | edita la fonte]

Lubnan, un parte de Fenisia a un ves, ia es invadeda par Roma en 64 aec. Alora lo ia es renada par potias roman e bizantian, e plu tarda par un califia muslim pos 630 ec. En la desenio de 1500 ec, la osmanianes ia ocupa la area. Pos la Gera Mundal Prima (1914–18), Frans ia concista lo e ia institui la Republica Lubnani en 1926. Lo ia gania autonomia en 1946. La maronites e gidores suni diversa ia comparti la potia political pos 1943. A la mesma tempo, competes ia emerji entre la partitos de la elejedas potiosa. An con la disputa, la economia ia flori, ma beneficante la ricas.

La noncontentia de la cultivores xia ia esplode a un gera interna en 1975. Un combate ia eruta entre la partito falanje (dominada par maronites) e la muslimes lubnani, aidada par la organiza per libri Filastin (PLO). Suria ia interveni contra PLO, ma la atas violente ia continua. Israel ia invade Lubnan en 1978 e 1982 per para la atacas de PLO a interna de Israel. La cristianes ia reinstitui sua potia en 1982 con la presidentias seguente de Baxir Jemaiel e sua frate Amin. Un fortia internasional per manteni la pas ia crea un base en Berut.

Pos la mata de 300 soldatos esuan e franses par un bombi teroriste en 1983, la fortes ueste ia retira se. La vacuia de autoria ia causa furas de ostajes ueste par estremistes, plu atacas contra bases de PLO, e un ocupa par armada suri. Un constitui nova cual dona plu potia a muslimes ia es afirmada en 1989, e un presidente nova maronite ia es elejeda, ma asasinada e sustituida par un otra maronite, Elias Hrawi. En 1991, la armada suri ia aida para un rebela e esclui la fortes de PLO. La majoria de ostajes ueste ia es librida.

Israel ia lansa atacas contra gerilias de Hezbola ci ia es suportada par Iran en sude de Lubnan en 1993. Un ataca de rocetos par Israel ia colpa un campa de refujadas sivil en april 1996, matante plu ca 100 persones. Israel ia es vasta condenada per sua atas, e un sesaspara tensa entre Lubnan e Israel ia es pronto negosiada a pos.