Leteratur medieval franses

De Vicipedia
Esta article debe es revisada.

La leteratur medieval en Frans coresponde a la obras scriveda entre la anio 1000 e la anio 1500 en linguas diversa naseda de la latina, la linguas galo-romanica en la norde e la ositano-romanica en la sude.

Cronolojial, on reteni la epica de las chansons de geste, ci alti la vinses de la cavaleros (pe la Canta de Roland, sentenio 11), a pos veni la leteratur de cortea, apareda en la sentenio 12, ce vide a la trouvères e troubadours canta la ama perfeta en sua poemas e Chrétien de Troyes ci ia scrive la Romans de la Table Ronde en cuando la fini de la periodo ofre un poesia lirica autentica con Rutebeuf, en la sentenio 13 e xef François Villon, en la media de la sentenio 15.

A lado de la jeneros nobil ia apare jeneros popular como la fabliaux, la satira Roman de Renart o en teatro lafarsas comica a lado de la misterios relijial.

Lo ance esiste otra jeneros como la cronica istorial con Joinville o Froissart.

Presenta[edita | edita la fonte]

Paje de la Livre du cœur d'amour épris, romanse alegorial scriveda par René d'Anjou e luminada par Barthélemy d'Eyck (1457).

La prima testo conoseda de la leteratur feudal entre 881 e 882 es la Salmo de San Eulalia, cual es un ajusta en 29 linias de poesia de un poesia latina, de evoca relijial e instrual.

La leteratur relijial (la testos relijial cristian, ajiografias, liturjial, mistica, lojica...), en lingua latina o no, es un realia tratada a su otra titulos: cristianisme, dotores de la eglesa, teolojistes...

La prima grande testos de la leteratur franses data de la media de le eda medieval (sentenio 11), epoca de developa de la cultiva e de la estende demografial pos la periodos de invades, de caos political e de epidemicas.

Evolui de la franses de la sentenio 5 a la 15[edita | edita la fonte]

La linguas celta de la abitores de la Galia ia es eliminada durante la concista roman e cambiada per la linguas latina: la latina scriveda (clasica) e la latina parlada (demotica). La latina clasica, enseniada en la scolas, es la lingua de la servis relijial, de la obras siensal, de la lege e de alga obras leteratural. La latina demotica, parlada per la soldatos e la mercatores roman, e adotada per la nativas, ia evolui lenta predente formas diferente seguente la areas de la pais. Esta linguas ia es divideda en du: la langue d'oïl en la norde en la langue d'oc en la sude. En la sentenio 9, la linguas romanica ia es tre longo de la latina: per comprende la Biblia comentas ia es nesesada. Con la afirma de la potia real, de la sentenio 13, la lingua parlada en la area de Paris ia suprapone sur otra linguas pico a pico e evolui a la franses clasica.

La linguas ce on trova en la manoscritos datida de la sentenios 9 a la 13 formi cual on nomina franses antica. Los ia evolui e on pote distingui la franses media en la sentenios 14, 15 e 16.

Vista jeneral de la periodo[edita | edita la fonte]

La chansons de geste' es poesias onga de plu ca mil strofes ci es destinada a es cantada en publica. Los nara, su un forma epica miscante lejendas e fadas istorial, la atas de gerores pasada, notante la idea de cavloria. La plu antica e la plu conoseda es la Canta de Roland ci ia es scriveda en la sentenio 11; cual nara, idealinte, la atas de la armada de Carlo la grande.

La leteratur de cortea, apareda en la sentenio 12, ave como tema xef la culto a la ama unica, perfeta e frecuente nonfelis. Lo trova sua orijina en la Anticia, con influis este per la reveni de la crusadores, e inspira en la lejendas celta. Tal, la lejenda de Tristan e Iseult nara la istoria de un ama asoluta e nonposible ci fini con la mori de la amores. Esta poesias ia es cantada en la corte de la prinses par la trouvères e la troubadours.

La autor[edita | edita la fonte]

Obras e autores[edita | edita la fonte]

La prima testos romanica[edita | edita la fonte]

La leteratur feudal[edita | edita la fonte]

La epica de la sentenio 11 a la 12, ia es scriveda en lingua d'oil. Conosedas como chansons de geste en franses, la nom veni de la latina gesta cual sinifia "atas susedda". La chansons de geste ia es considerada como un istoria real (fondida su manoscritos vea trovadas en abaderias). La eroe, un cavalero, ci personi la lia sosial, la cavalero ideal, la lias sosial perfeta e la fida nonmovable en Dio. La epica prende de la istoria de la comunia per afirma la uni de la teritorio.

Epica de la Re[edita | edita la fonte]

Epica de Garin de Monglane[edita | edita la fonte]

Epica de Doon de Mayence[edita | edita la fonte]

Sirca la tema sentral de la lutas feudal, la cantas de esta sicle es grupida de forma plu artifis ca en la sicle presedente. On dise ce alga cantas es "cantas rebela".

Alga obras: Gormont e Isembart (sentenio 12), Girart de Roussillon (sentenio 12), Garin le Lorrain (sentenio 13), Raoul de Cambrai (sentenio 12) e Renaud de Montauban (sentenio 13).

Sicle de la cuatro fios de Aymon[edita | edita la fonte]

Esta epica lejendal e eroin reseta sua nom de la cuatro omes nomida Renaud, Aalard, Richard e Guichard, fios de la conte Aymon de Dordone. Renaud de Montauban es la protagoniste xef, con la encantor Maugis, la cavalo Bayard e la re Carlo la Grande. La nara raconta la disputa cual oposa la fios de Aymon, vasales de la re Carlo la Grande, con esta ultima. A pos Renaud mata Bertolai, la sobrin favoreda de Carlo la Grande, la imperor de la francos ia fa destrui la fortres de Montessor. El ia persegue los tra Gascogna, do los ia deveni mestres de la fortres de Montauban, usante tradi en cuando Aymon resta fidosa. Roland e la Duples de Carlo la Grande ia es convinseda per negosia la pas. Carlo la Grande ia esije ce la cavalo Bayard es donada a el, e ce Reanud fa un peregrina.

La poesia lirica[edita | edita la fonte]

La poesia lirica de la eda medieval deriva de la canta.

En la sentenios 12 e 13[edita | edita la fonte]

En la sentenios 14 e 15[edita | edita la fonte]

François Villon

Apare de la jeneros lirical nova: rondeaux, rondels, lais, virelais, ballades, chants royaux.

Poetas xef:

La teatro[edita | edita la fonte]

La teatro en franses ave un orijina relijial, ma ia apare ance en forma nonrelijiosa. Lo es un teatro xef amator, un spetaculo de partisipa. On nomi dramas liturjial a estraedas de la Biblia relatada con la misa. La prima manoscrito de teatro data de la dui du de la sentenio 12: Le Jeu d'Adam, con temas relijial e sosial. Alga representas de la pasion de Cristo ia es juada en varia dias (an dudes!), an si los ia es proibida en la sentenio 16 per es un problem per la ordina publica.

La teatro relijial[edita | edita la fonte]

On nomi dramas liturjial a estraedas de la Biblia relatada con la misa. La prima manoscrito de teatro data de la dui du de la sentenio 12: Le Jeu d'Adam, con temas relijial e sosial. Alga representas de la pasion de Cristo ia es juada en varia dias (an dudes!), an si los ia es proibida en la sentenio 16 per es un problem per la ordina publica.

Leteratur instruinte: istoria, nara, sermon[edita | edita la fonte]

Naras, arcivos anial[edita | edita la fonte]

Vide ance[edita | edita la fonte]

Franses