Samhain

De Vicipedia
Un festa de samhain en Er; par Daniel Maclise, 1833
Un Seán Na Gealaí, lampa de nabo, tradisional per Samhain

Samhain (eres: pronunsiada sauin) es un festa celtica selebrada par algas en Er, Scotland, e la isola de Man, cual marca la fini de la saison de recolie e la comensa de inverna (la "dui plu oscur" de la anio). Tradisional, lo es selebrada de 31 otobre a 1 novembre, car la dia celtica ia comensa e fini a la reposa de la sol. Esta es cuasi media entre la ecuinote de autono e la solstisio de inverna. Lo es un de cuatro festas celtica, con Imbolc, Bealtaine, e Lunasa. Festas simil aveni en Cimri, Cornwall e Bres.

Samhain ave orijinas pagan, e on ave evidentes ce lo ia es un data importante de edas antica. Alga tombas de pasajes de Er neolitica es aliniada con la leva de la sol sirca esta tempo. Lo ia es la ora cuando la boves ia es gidada a su de la pastos de estate e es matada per la inverno. Focos grande ia es ensendeda (como a Bealtaine) per proteje la popla, con sua propre rituos. Ance como Bealtaine, Samhain ia es videda como un tempo cuando la borda entre esta mundo e la otra pote es la plu fasil crusida, cual sinifia ce la aos si - spiritos o fes - pote fasil entra nosa mundo. Studiantes de la celticas sujeste ce la aos si ia es la rests de la dios pagan e spiritos de natur de edas an plu temprana. La popla ia crede ce la aos si debe es sasiada per garantia ce la popla e sua bestias ta survive la inverno. Ofres de comedas e bevidas ia es poneda estra la casas per los. La spiritos de la mor ia es ance crededa como revisita sua casas, xercante per ospitia. Bancetas ia aveni, a cual spiritos de familia mor ia es clamada per atende, e un loca ia es indicada a la table per los. Desemblas ia es un parte de la festa, e persones ia vade de casa a casa en sua vestes strana e ia canta resita poesias en intercambia per comedas. Rituos de divina e juas ia es ance parte de la festa.

En la sentenio 9 ec, la eglesa cristian ueste ia move la data de la dia de tota santas a 1 novembre. Ultima, samhain e la dia de tota santas ia fusa, e la sera de la dia presedente deveni la vijila de tota santas, ance conoseda en engles como halloween ("santa sera").