Cimica

De Vicipedia
Esta es la article supra cimica. La categoria Cimica conteni plu articles sur cimica.
Robert Boyle (1627-1691), la cimiciste moderna prima

La cimica es la siensa cual studia la composa, strutur e proprias de la sustantias material, e como los muta a lunlotra.

Cimica ocupa un loca media en la ierarcia de la siensas per un nivel reduinte de fisica e biolojia. Lo es a veses nomida la siensa sentral car lo furni un fundi per comprende ambos disiplinas siensal fundal e aplicada en un nivel fundal. Esemplos inclui cimica plantal (botanica), la forma de rocas magmal (jeolojia), como la ozon atmosferal es formida e como la contaminantes ambiental es degradada (ecolojia), la cualias de la solo en la luna (astrofisica) e como funsiona la medisines (farmacolojia).

Etimolojia[edita | edita la fonte]

La parola "cimica" veni de la parola arabi al-kīmīā (الکیمیاء). Esta ia es emprestada de la elinica χημία o χημεία, cual pote veni de la egiptian antica Chemi o Kemi, cual es la nom antica de Misre en egiptian. Loance pote veni de χημεία cual sinifia "fusa".

Historia[edita | edita la fonte]

La istoria de cimica representa un estende de tempo de la anticia asta oji. En la 1000 aec, sivilias ia usa tecnolojia cual ta pote a fini forma la fundi de varia ramos de cimica. Esemplos inclui estrae metales de minerales, fa seramica e vitro, fermenta de bir e vino, estrae cimicales de plantas per medisines e parfum, fa sapon con gras e fa alias como bronze. La protosiensa de cimica, alcimica, ia no susede en esplica la natur de la materia e sua mutas. An tal, fante esperimentas e rejistrante la resultas, la alcimicistes ia prepara per la cimica moderna. La distingui ia comensa cuando un diferensia clar ia es fada entre cimica e alcimica par Robert Boyle en sua obra The Sceptical Chymist (1661). En cuando ambos alcimica e cimica conserna con la materia e sua mutas, la cimicistes aplica la metodos siensal a sua labora. Cimica es regardada como un siensa constituida con la labora de Antoine Lavoisier, ci ia developa la lege de conserva de masa cual ia demanda mesura cauta e oservas cuantial de fenomenos cimical. La istoria de cimica es entretexeda con la istoria de termodinamica, spesial tra la labora de Willard Gibbs.

Vide ance[edita | edita la fonte]