Semantica

De Vicipedia

Semantica refere a la nivel de lingua consernada con sinifia. On pensa plu comun de semantica como reposante "supra" la nivel de sintatica e "su" la nivel de esperia e pensa nonlingual.

Tota consetas es "colies neblosa", pd un colie de prototipos (esemplos la plu tipal) con alga grado de varia permeteda en, entre, e estra la prototipos. An un individua nomida, como un conseta, es un colie neblosa de avenis (pe posas e moves variosa, aspetas a tempos e locas diferente, etc).

Un animal, cuando el ariva a un situa cual ia causa dole en la pasada, va asosia la consetas de acel situa con consetas de atas cual ia aida el en la pasada. La resultas de esta asosias va es fortida si la resultas es sasiante, o no si los no es sasiante. En esta modo, consetas deveni interliada en la memoria de la animal e formi un rede semantical. Ma la animal no ave parolas.

En umanas, consetas es liada a lexemes, cual opera como colies neblosa de parolas. Tipal, on ave un o du lexemes prototipal cual pote alora es alterada par sintatica e otra prosedes cual es aplicada a la lexemes en la contesto de otra consetas e se lexemes asosiada.

Prima, un enfante aprende asosia lexemes spesifada con consetas spesifada. La enfante aprende alora como el pote ajunta a la lexemes individua un varia de detalias, e comensa composa la colie resultante de lexemes como un strutur cual descrive la interelata de la detalias cual es plu o min isomorfe con la interelata de la consetas. Esta es la rede semantical.

Un esemplo de un rede semantical, como modelida par psicolojistes

Cuando algun esperia un aveni, un parte de la rede semantical es "engranada" – e la consetas e la lexemes asosiada. Cuando la consetas e lexemes pertinente es engranada, los formi un strutur tempora. La strutur de consetas pote deveni un memoria de la aveni. La strutur de lexemes pote deveni la funda per un espresa verbal.

(An si esta strutur tempora es vera un parte de la rede plu grande de conose semantical, posible lo es plu simple si on vide lo como un rede de lexemes en un "bloco de desinias", en la mesma modo en cual alga psicolojistes parla de un anelo fonolojial e la bloco de desinias vidal, de cual ambos es ance probable caxida en un rede plu grande, e no limitada a un area spesial de la mente o serebro.)

Esta strutur es alora prosededa, par la sintatica aprendeda de la lingua spesifada de la person, a alga cosa cual nos pote modeli con la "arbores" sintatical cual on pote trova en cualce introdui a sintatica. Esta, en segue, es plu prosededa asta cuando lo deveni un espresa verbal. Natural, la prosede aveni ance a retro (de oia a un reconstrui consetal de la aveni orijinal), e la parte de la prosede consernante espresa pote no es restrinjeda a materia verbal, ma inclui ance materia scriveda.

De semantica a sintatica

An si on ave un cuantia nonfinita de modos per clasi consetas, alga es spesial pertinente a lingua:

1. Individuas
2. Clases (un colie de cualias, relatas, etc, cual permete ce on trata alga individuas en un modo simil)
3. Moves (incluinte cambia e la asentia de move o cambia)
4. Efetos (en cual un cambia de un cosa resulta en un cambia en un otra, etc)
5. Cualias (e cuantias)
6. Relatas (spasial, tempal, etc)
7. Otras (cosas neblosa, miscada, o tempora)

Cada de estas es relatada a un clasi en sintatica nomida la spesies de parolas. Estas es definida par se roles en un frase, pd se relata de la un a la otra, cual alora furni nos con la segues posible en cual nos pote pone los.

1. Nomes propre e pronomes
2. Nomes jeneral
3. Verbos nontransitiva
4. Verbos transitiva
5. Ajetivos (incluinte numeros e la plu de averbos)
6. Preposadas (e posposadas, e incluinte juntas)
7. Otra parolas difisil clasida

A la plu simple, un frase es composada de un sujeto, un verbo, e (si nesesada) un ojeto. Nota ce sujetos e ojetos es comun implicada o representada par un pronom. Ajetivos e preposadas es usada per furni detalias a la otra partes de un frase. Los pote es "levada" a la nivel de verbos par la usa de copulas como "es" e tal usada per construi frases simple, an si alga linguas no esije los.

Clar, me ia ordina esta categorias per coresponde a la categorias de consetas. Comprende ce, en linguas real, cosas pote deveni multe plu desordinada.

  • Individuas > Nomes propre
  • Clases > Nomes jeneral
  • Moves > Verbos nontransitiva
  • Efetos > Verbos transitiva
  • Cualias > Ajetivos
  • Relatas > Preposadas

Un esemplo de cosas deveni plu desordinada es ce nos pote fasil usa un nom per descrive un move: "Dansa" es un move, ma nos pote parla sur "la dansa" si nos desira. O nos pote usa un nom per un cualia. Multe linguas ave un forma nomida la verbo statica en loca de ajetivos, afin en loca de "el es bela", on ta dise "el bela", como "bela" es un tipo de move. La mesma pote aveni con preposadas: En loca de "el es en la casa", on ta dise "el en la casa". Nos fa alga simil cuando nos dise "el entra la casa" en loca de "el vade a en la casa". La verbo "entra" combina la move de "vade" con la relata de "a en" per formi un verbo transitiva. Lo pote causa vertigo.

Como me ia indica a supra, la spesies de parolas, an si los es asosiada laxe con un categoria spesifada de un conseta, es vera definida par un descrive de relatas la un con la otra. Alora, la regulas de sintatica pote "liniali" lo cual nos ave en mente afin lo pote ultima es parlada o scriveda.