Turbas en Er Norde

De Vicipedia
Turbas en Er Norde
'
Mapa political de Er.
Data 1960-1998
Loca Er Norde
Resulta Nonprogesa militar
Sesaspara militar
Acorda de Venerdi Santa
Militaria
Rena Unida
Governa eres
Fidistes
Armada Republiciste Eres
Comandores
Forsas total
Perdes

La Turbas en Er Norde (eres: Na Trioblóidí, engles: The Troubles) es la nom comun per la disputa etnico-nasionaliste en Er Norde en la tarda de la sentenio 20. La disputa ia comensa en la desenio de 1960 e ia fini con la Acorda de Venerdi Santa en 1998. An si la Turbas ia aveni xef en Er Norde, violentia ia estende a Er, England e la resta de Europa.

La disputa ia es xef political e nasionaliste, nurida par avenis istorial. Lo ia ave un dimension etnical o setal, an si lo no ia es un disputa relijiosa. Un tema xef ia es la state constitual de Er Norde. La unidistes, ci ia es xef protestante e ia ave nasionalia (juntada a la resta de Era Norde) ia desira ce Er Norde resta en la Rena Unida. La republicistes, ci ia es xef catolica, ia desira ce Er Norde lasa la Rena Unida e deveni un parte de un Er unida. La disputa ia comensa en la batalia per fini la separa contra la minoria catolica par la governa unidiste e la polisia. A esta campania de protesta, violentia ia es la responde de la unidistes ci ia vide lo como un escusa republiciste. Esta ia gida a la ativi de soldatos brites, inisial per suporta la polisia e proteje la siviles catolica, e a gera en la tre desenios seguente.

La partisipores xef en la Turbas ia es la republicistes paramilitar como la Armada Republiciste Eres Tempora e la Armada de Libri Nasional Eres (INLA); unidistes paramilitar como la Forte de Bonvolores de Ulster (UVF) e la Asosia de Defende de Ulster (UDA); la fortes de securia brites (la Armada Brites); e ativistes political e politicistes. La fortis de securia de la Republica ia fa un rol peti. Plu ca 3500 persones ia mori en la disputa, de ci 52% ia es nonmilitares, 32% ia es membros de la forties de securia brites, e la 16% ia es membros de grupos paramilitar. Violentia ia aveni ancora nonperiodal pos la suscrive de la Acorda de la Venerdi Santa.