Shelta

De Vicipedia
Un vagon decorada de travellers eres en 1954

Shelta (pronunsiada ~xelta) es la lingua parlada par la travellers ("nomadas") eres, spesial en Er e Britan. Lo es ance nomida la cant ("jergo"), e a parlores en Er como la gammon. Lo es comun usada como un criptolingua per esclui stranjeres de comprende conversas entre travellers. La cuantia esata de parlores nativa es difisil per divina, ma Ethnologue sujeste 30 mil en Britan, ses mil en Er, e dui mil en la SUA. La colie de parolas shelta la plu temprana es de 1808; donce, la lingua ia esiste a min en la sentenio 18 temprana. Alga spesialistes sujeste ce lo estende a la sentenio 14.

La orijina de la parola "shelta" es probable eres siúl (~xul, "pasea"), siúltóir (~xultor, "paseor") o siúladh (~xula, "un pasea"). La parola eres tradisional per la travelleres es an lucht siúlta (~an luht xulte, "la popla paseante").

Shelta es videda oji como un lingua miscada cual deriva de un comunia de popla nomada en Er cual ia parla xef la lingua eres. La comunia ia esperia plu tarda un periodo de bilingualisme, cual ia resulta en un lingua fundida forte en engles eres con influes forte de eres mesma. Car la varias de shelta mostra grados diferente de englesi, lo es difisil per determina la estende de la sustrato eres. La Oxford Companion to the English Language sujeste ce lo es sirca du a tre mil parolas. Pos cuando multe eres ia migra a America Norde en la sentenios 19, la lingua ia deveni multe plu englesida.

La plu de parolas unica ia es formida de eres par aplica cuatro tecnicas: inversa, metatese, afisa, e sustitui:

  • inversa: eres póg ("besa") deveni gop, mac (fio) deveni cam.
  • metatese: consonantes es transponada, pe cailin ("xica") deveni lakeen, doras ("porte") deveni rodas.
  • afisa: la prefisa de sonas (tipal s, g, e gr), pe athair ("padre") deveni gather, obair ("labor") deveni gruber.
  • sustitui: la ajunta de sonas acaso en parolas eres.

Shelta usa ance parolas con otra sinifias, e parolas de otra linguas. Sirca 10% de parolas en shelta es emprestada de romani, pe gadje ("stranjer"), kushti (~cuxti, "bon"). Shelta es un lingua parlada e no normal scriveda. Spele pote segue modeles engles o eres: sposida pote es speleda lohsped o lósped; fema es byohr o beoir.