Sardinia

De Vicipedia
Sardinia

Sardinia es un isola de Italia en la Mar Mediteraneo. Lo es la isola de en grandia en la Mediteraneo, pos Sisilia e ante Cipros. Lo es locada a ueste de la penisola italian e a la sude de la isola franses de Corsica.

Sardinia es un rejion political de Italia, de cual sua nom ofisial es Regione Autònoma de Sardigna (rejion autonom de Sardinia). Lo es divideda entre cuatro provinses e un site urban, con Cagliari como sua capital e ance sua site la plu grande. La lingua sardinian nativa e otra linguas de minorias (sasares, galares, catalan, etc) parlada sur la isola es reconoseda par leges rejional con "dinia egal" con italian.

Como un resulta de la varia de sua ecosistmes, cual inclui montes, bosces, planos, teritorios nonabitada, rietas, costas rocosa, e plaias longa de arena, la isola ia es definada metaforal como un microcontinente. En la eda moderne, multe viajores e autores ia loda la belia de sua vistas nondisturbada, cual conteni la rests de la sivilia nuragica.

Cala Goloritzé, Baunei, en Sardinia

Preistoria[edita | edita la fonte]

Sardinia ia es poplida en ondas variosa de migra de preistoria a tempos resente.

La popla prima ci coloni Sardinia en la paleolitica e mesolitica veni de Europa continental: La popla paleolitica es mostrada par le evidentes en la Cava Cobeddu de Oliena; en la mesolitica, alga poplas, spesial de la costa italian de la Mar Tireno, ia move a Sardinia norde tra Corsica.

La revolui neolitica ia es introduida en la milenio 6 aec par la cultur Cardial de la penisola italian. En la periodo media de la neolitica, la cultur Ozieri, probable orijinante de la rejion de la Mar Ejeo, ia flori sur la isola, sperdente la tombas ipojeo (nomida domus de Janas), en cuando la cultur Arzachena de Gallura ia construi la megalitos prima en la forma de tombas sircula. En la milenio 3 temprana, la metalurjia de cupre e arjento ia comensa developa.

En la calcolitica tarde, la cultur de vasos campanin, veninte de partes variosa de Europa continental, ia apare en Sardinia. Esta popla nova coloni xef sur la costa ueste, do la plu de locas atribuida a los ia es trovada. La cultur de vasos campanin ia es segueda en la eda de bronze temprana par la cultur Bonnanaro, cual ia ave indicas de la cultur de vasos campanin e de la cultur Polada.

Tra la edas, la poplas diferente de sardinianes ia pare deveni unida en sua costumes, an si restante divideda political entre grupos variosa de tribus peti, aliante a veses con lunlotra, e a otra veses gerante contra lunlotra. Casas ia es casetas ronda de petra con tetos de palia.

La nurage Losa

La sivilia nuragica[edita | edita la fonte]

De sirca 1500 aec, vilas ia es construida sirca un tipo de tore-fortres ronda nomida nurages. Esta tores ia es comun fortida e grandida con merlones. Bordas tribal ia es gardada par nurages plu peti per vijila construida a colinas con vistas de otra teritorios.

Oji, alga 7000 nurages pote es trovada en Sardinia. A la comensa, los ia es relativa simple, ma plu tarde, los ia deveni estrema complicada e monumental. La sperde de esta construidas grande sujeste ce la sardinianes nuragica ia deveni multe rica.

La nurages no ia es la sola construidas cual resta aora. On ave alga posos santa sirca la isola, e otra construidas con intendes relijiosa, como la tomba de jigantes e otra locas cual ia es visitada par pilgrimes e rituas relijiosa atendada par manadas de credores.

Sardinia ia es ance la sentro de alga vias comersial, e ia es un furnante importante de materias cru como cupre e plombo, Par controla la escava de esta materiales e vende los a otra paises, la sardinianes antica ia es capas de acumula ricas e ateni un sofistica simil a otra cultures importante de la Mediteraneo, refletada par sua arte, como la figures de bronze famosa.

La colonas en Tharros, un vila prima fenisian e plu tarde roman

Istoria antica[edita | edita la fonte]

En la sentenio 9 aec, la fenisianes ia comensa visita Sardinia plu frecuente, probable a la comensa per reposa entre viajes longa entre Fenisia e la costas de la Atlantica african e european e an plu distante.

En la sentenio 6 aec, pos la concista de Sisilia ueste, la punicas de Cartago ia intende prende Sardinia. La invade prima ia fali, ma de 510 aec, la partes sude e ueste-sentral de la isola ia es prendeda par la punicas.

En 283 aec, la romanes ia propri Sardinia e Corsica en cuando la punicas ia debe fasa un rebela de sua mersenarios pos la Gera Punica (264-241 aec). La romanes ia debe trata con multe rebelas e ia nesesa multe anios asta la isolas ia es pasida. Sites vea ia es bonida e grandida, e sites nova ia es construida, e ia es poplida par romanes. La rena roman ia continua per 694 anios, en cuando la isola ia es un fonte de gran per la capital. Latina deveni la lingua xef en esta periodo, an si la cultur roman ia es plu lenta per es adotada. Ultima, cristiania ia es adotada, a min par la artistocratas.

Pos la cade de la Impero Roman, la vandales, un tribu de germanicas este, ia prende ja Cartago de la punicas, e alora ia concista Sardinia en 456 ec. La vandales ia continua usa la formas de governa instituida par la romanes. La governor de Sardinia, Godas, ia declara Sardinia autonom de Cartago e ia atenta negosia con Imperor Justinian 1 per pas. Ma Justinian ia envia sua armadas a Sardinia, e reconcista la isola en 534. La rena de la vandales ia dura 78 anios.

La interna de Basilica di Saccargia en Codrongianos

La bizantianes[edita | edita la fonte]

Su la rena bizantian, la isola ia es divideda entre distritos nomida mereiai (μερείαι) en elinica, cual ia es governada par un judor en Caralis. Un garnison ia es instituida en Forum Traiani su la comanda de un dux. En esta periodo, cristiania deveni plu comun sur la isola, recambiante per la paganisme cual ta survive a la eda medieval en la interna de la isola.

La data e situa de la fini de la rena par la bizantianes en Sardinia no es conoseda. Control direta ia es mantenida a min tra sirca 650 ec, pos cual local xefes ia es autorida en la fas de rebelas e muslimes. La perde de controla en Africa a la arabis en 697 e la crese de atacas par moros e berberes ia forsa un crese de autonomia militar en la provinse. Par 952, la autorias bizantian no listada plu ce Sardinia es un provinse de la impero, cual sujeste ce los vide lo como perdeda.

En la sentenio 11 temprana, un atenta a concista la isola ia es fada par la moros baseda en la penisola iberian. La cristianes gania, ma pos lo, la rena ia es divideda entre cuatro statos peti: Cagiari, Arborea, Gallura, e Torres (o Logudoro). La situa nova ia conserva formas "semidemocrata", con asemblas nasional. Ma la istoria de la cuatro statos ia es definada par la competa per influe entre la du potias maral italian de Genoa e Pisa, e plu tarde, la Rena de Aragon.

La judorias de Sardinia, sentenios 11-14

Aragon e Espania[edita | edita la fonte]

An con la esiste de la statos nativa, la pape ia ofre la corona nova a James 2 de Aragon, con la promete de suporta si el ta desira concista la partes de Sardinia controlada par Pisa en intercambia per Sisilia. en 1324, aliada con la Rena de Arborea e seguente un campania militar cual ia dura un aniol la prinse coronada Alfonso ia condui la armada catalan cual ta ocupa la teritorios pisan de Cagliari e Gallura e la site de Sassari, e nomi los "La Rena de Sardinia e Corsica". Esta rena ta resta su la corona de Aragon (su la res de Espania) asta la Trata de Utrecht.

Entre 1353 e 1409, la judores Marianus 4, Hugh 3, e Brancaleon Doria ia susede per ocupa tota de Sardinia estra la sites forte protejeda de la Cagliari e Alghero, cual per anios ia resta como la sola areas controlada par Aragon. Ma, en 1409, Re Martin 1 de Sisilia (e eritor a la corona de Aragon) ia defeta la sardinianes a la Batalia de Sanluri.

Fernando e Isabel

La concista de Sardinia par la aragones ia sinifia ce la sistem feudal ta es introduida tra tota Sardinia. Sardinia ia es la sola pais european do feudalisme ia es introduida tan tarde en la eda medieval, cuando feudalisme ia es ja abandonada par multe otra paises european.

En 1469, la eritor de Sardinia, Ferdinando 2 de Aragon, ia sposi Isabela de Castelia, e la "Rena de Sardinia" (aora separada de Corsica) ta es eritada par sua neto habsburgian, Carlos 1 de Espania, con la simbol de stato de la Cuatro Moros. La susedentes de Carlos 1, per defende sua teritorios mediteraneo de atacas par la piratas berber, fortida la costas sardinian con un sistem de tores de vijila, cual ia permete un recoloni gradal de alga areas costal.

La Rena de Sardinia ia resta su la domina de Aragon e Espania per sirca 400 anios, de 1323 sa 1708. En esta tempo, la popla ia asorba un cuantia de tradisiones, costumes, e detalias de lingua de sua mestres.

Periodo savoian[edita | edita la fonte]

La Cattedrale dell'Immacolata en Ozeiri

In 1708, as a consequence of the Spanish War of Succession, the rule of the Kingdom of Sardinia passed from King Philip V of Spain into the hands of the Austrians, who occupied the island. The Treaty of Utrecht granted Sardinia to the Austrians, but in 1717, Cardinal Giulio Alberoni, minister of Philip V of Spain, reoccupied Sardinia.

En 1708, como un resulta de la Gera de Susede Espaniol, la rena ia pasa de Re Filipo 5 de Espania a la osteraices, ci alora ia ocupa la isola. La Trata de Utrecht ia dona Sardinia a Osteraic, ma en 1717, Cardinal Julio Alberoni, ministro de Filipo 5 de Espania, ia reocupa Sardinia. En 1718, con la Trata de London, Sardinia ia es donada a la Dinastia de Savoia, cual ta forsa la lingua italian a la isola en 1760.

Con la Fusa Perfeta en 1848, la federa de states de la renas savoian de Sardinia ia deveni un stato unida e constitual, e ia comensa la Geras de Autonomia Italian contra la Impero Osteraices per la Uni de Italia, cual ia dur 13 anios. En 1861, la parlamento de la Rena de Sardinia ia deside par lege per cambia sua nom e la titulo de sua re a la Rena de Italia e la Re de Italia.