Protoalgoncian

De Vicipedia
Distribui aprosima de la linguas algoncian cuando prima contata par europeanes

Protoalgoncian es la protolingua de cual la linguas algoncian variosa es desendente. Lo es jeneral estimada como parlada sirca 2500 a 3000 anios a ante, ma on ave min acorda sur la loca do lo ia es parlada. La familia algoncian, cual es posible un parte de la familia de linguas Algica, es tradisional divideda entre tre sugrupos: algoncian este, algoncian sentral, e algoncian de planos. La sugrupos sental e de planos es areal ("sprachbund"), pd simil ma posible no relatada jenetical. En la linguistica istorial de America Norde, protoalgoncian es un de la plu bon studiada.

La loca orijinal ("urheimat") de la linguas algoncian no es clar. Rexerca orijinal ia sujeste ce lo ia es parlada entre Baia Georgian e Lago Ontario, e a minima tan sude como la cascades de Niagara. Rexerca plu resente sujeste ce lo ia es parlada plu ueste ca esta, posible a alga loca ueste de Lago Superior.

Fonolojia[edita | edita la fonte]

Protoalgoncian ia ave cuatro vocales funda: *i, *e, *a, *o, cada con varias longa, per un tota de oto vocales. Lo pare ce "preprotoalgoncian" o "protoalgican" no ia inclui *i corta e *o corta. Los es probable derivada de *ye" e *wi".

Consonants[edita | edita la fonte]

Proto-Algonquian had a smaller number of consonants than Proto-Algic. The reconstructed consonants are as follows (given in the Americanist phonetic notation common in the literature).

Protoalgoncian ia ave un cuantia plu peti de consonantes ca protoalgica. La consonantes reconstruida es como la seguente:

Labial Alveolal Palatal/
Postalveolal
Velal Glotal
Esplodente p t č AFI (tʃ) k
Fricante Central s š (AFI ʃ) h
Possible Ladal θ o ɬ
Sonante Nasal m n
Aprosimante w r o l y (AFI j)

En rexerca temprana, la *r de la table ia es reconstruida como un *l, ma plu resente, lo ia es plu probable *l. La pronunsia de *θ no es serta, ma lo ia fusa con *r en la plu de linguas algoncian. Alga rexercores sujeste ce lo es vera *θ , car arapaho usa lo. Otras sujeste ce lo representa un fricante ladal, como *ɬ, cual es cuasi sentral entre r e l.

Lo es ance nonserta si *č ia es un foneme autonom en protoalgoncian. Cuasi tota esemplos do *č es reconstruida aveni ante *i corta o longa, o *y. Ma *č continua es usada car lo pare ce lo es presente en la grupo *čp e *čk; plu, lo pote es reconstruida ante *a en *čapo·nk- (pluf), e *t pote es trovada ante *i en *ti·nti·wa (jai blu).

Faxos[edita | edita la fonte]

La reconstrui de la faxos (grupos liada) de consonantes ia es difisil, e la evolui de estas a la linguas desendente ia es complicada. La vista corente es ce la faxos permeteda ia es la prima incidada a la sinistra, e la membro du longo la alta:

p k t č θ s š r m
ʔ *ʔt *ʔč *ʔθ *ʔs *ʔš *ʔr *Hm
h *hp *hk *ht *hč *hθ *hs *hš (*hr)
N *mp *nk *nt *nč *nθ *ns *nš *nr
č *čp *čk
š *šp *šk (*št)
θ *θp *θk
x *xp *xk
ç *çp *çk

La prima membro de la faxos no es clar, e alga rexercores prefere usa "x" (per nonconseda) per los. La faxo *Hm apare como un p o un m en la plu de linguas desendente, ma como hm en munsi. La fazos *št e *hr es reconstuida sur sola un grupo de corespondentes: *weštikwa·ni (sua testa) e *re-hre-wa (el respira). Final, cuasi tota consonantes e faxos de consonantes pote es segueda par *w o *y

Morfofonolojia[edita | edita la fonte]

La *t e *θ' deveni *č e *š ante *i (longa e corta) e *y. Tota parolas comensa con un sola consonante (esta *h) o vocal (estra *i o *o, o consonantes plu *w o *y. On no ave seguentes de vocales e parolas fini sempre con un vocale corta. La vocales *i e *o aveni nunca en silabas comensante. Un consonante con *w o *y no pote es segueda par un *o (longa o corta). E nomes de du silabas no pote fini con un segue de vocale corta + consonante + vocale corta

En la plu de casos, cuando la prefisas pronomal *ne- (person prima), *ke- (person du), e *we (person tre) ia es ajuntada ante un vocal, *-t- ia es interponeda.

On ave alga regulas per sandi en combinas de morfemes. La plu fundal es la interpone de un i entre du consonantes. Pe *pōn- (sesa) + -m (ata par parla su un cosa nonanimada) deveni *pōnimēwa (el sesa parla a el. Cuando du vocales - un longa e un corta - apare con lunlotra, la corta es cadeda. Si ambos es longa, un *-y- ia es interponeda.

Gramatica[edita | edita la fonte]

Nomes en protoalgoncian ia ave un contrasta entre animada e nonanimada, pd persones, animales, e spiritos ia es animada, e otra cosas es nonanimada. La plural marca difere per la du: nomes animada ave la plural *-aki, e nomes nonanimada ave *-ari. Un otra distingui importante es la contrasta entre nomes prosima e nomes periferal. La nomes prosima es los ci es la plu importante o sentral a la conversa, e nomes periferal es los con min importa. Cuando du partisipantes de la person tre apare en un frase, un ia es marcada como prosima e la otra como periferal, per distingui cual es la sujeto e cual ia es la ojeto (car verbos es infletda per distingui un sujeto prosima o periferal, e un ojeto prosima o periferal).

Protoalgoncian ia ave cuatro clases de verbos: verbos transitiva con un ojeto animada, verbos transitiva con un ojeto nonanimada, verbos nontransitiva con un sujeto animalda, e verbos nontransitiva con un sujeto nonanimalda. Verbos transitiva ia ave du modeles, nomida "ojetal" e "asoluta". Verbos ojetal ia es usada cuando la ojeto de la verbo no es presente como un nom mostrada a alga loca en a frase, e verbos asoluta ia es usada cuando la ojeto de la verbo es "marcada" con un nom mostrada. Verbos ojetal pote ance es usada cuando un ojeto ia es presente, e en alga casos indicada ce la ojeto ia es definada, oposada a nondefinada.

Vide ance[edita | edita la fonte]