Model:Bon article/25

De Vicipedia
La manuscrito de Aleppo, de la sentenio 10

La alfabeta ivri es la alfabeta usada per scrive la lingua ivri, no sola ivri moderna (un de la linguas ofisial de Israel) ma ance ivri vea (la ivri usada en la Tenah). Ance la ides (un lingua germanica) e a alga veses la ladino (un lingua roman) es scriveda con la alfabeta ivri. La leteras es lejeda de destra a sinistra.

Ivri[edita la fonte]

Consonantes

Alga consonantes ave du formas. En la table a su, la forma sinistra es la letera final cual es usada sola a la fini de un parola, donce a la sinistra. Esta forma es nomida sofit. Per esemplo, la letera k a la fini es kaf sofit (ך).

Alga consonantes ave du sonas: un sona dur (plodentes como p) e un sona suave (fricantes como f). Si un letera ave un sona dur, donce el es scriveda con un punto en la media, un dagesh, cual manca sempre a la sona suave a tota tempo. A alga veses, un sona suave es scriveda con un linia sorta supra la letera, un rafe. Donce, esta leteras ave tre formas:

  1. ב per ambos /b/ e /v/
  2. בּ es con dagesh per /b/
  3. בֿ es con rafe per /v/
Vocales

La alfabeta ivri orijinal no ia ave vocales. Plu tarda, alga consonantes ia deveni usada per indica vocales ance. Esta consonantes es nomida con la terma latina mater lectionis. Aora la vocales es scriveda como sinietas (puntos e linias) su la leteras. Esta sinias es nomida nikud (נִקּוּד) e los es scriveda su la consonante ante la vocal.

Per plu, vade a Alfabeta ivri!