George Berkeley

De Vicipedia
George Berkeley

George Berkeley ia nase 12 marto 1685 a la Castel Dysert en Er. El ia vade a la Universia de la Trinia en Dublin, do, entre otra cosas, el ia studia John Locke.

En 1709, el ia scrive Un esajo a un teoria nova de vide. El ia demanda, si un om, ci ia nase sieca, ia regania sua vide, cual el ta vide? Berkeley ia razona ce el ta vide un misca de cualias sin sinifia, cual el ta interprete como en sua mente, e serta no estende plu ca sua oias. Sola un lia repeteda entre lo cual el vide e lo mesma ojetos tocada ta condui el a la aprende de formas, distantes, etc. Operas futur cual revive la sensa de vide en persones ci ia nase sieca ta suporta sua teoria.

Spasio (estende), donce, es un construi mental, un caso de coordina la relatas entre cual nos vide e cual nos esperia tra toca. On pote vide esta idea de spasio como un cosa mental denova en la filosofia de Kant.

En 1710, el ia scrive La prinsipes de sabe umana. Si, como Locke ia dise, tota sabe veni tra la sensas, alora nos pote sabe nunca cual veni tra la sensas. Estende en spasio, la formas de cosas, sua resiste a toca, sua colores, sabores, oles, tota de estas debe veni tra la sensas. Ma cuando materia veni tra la sensas? Cuando tu vide materia, o toca lo, o proba lo? Tota cual tu esperia tra la sensas es cualias, e nunca un sustantia material.

Materia es donce un teoria sin evidente. Car la ateisme de la eda de Berkeley ia depende multe de materialisme, el ia crede ce el ia fa un colpa matante!

Natural, no sola ateistes crede en materia - cuasi cadun crede en lo. Lo es "sensa comun". Dr Samuel Johnson ia pensa ce el ia dona la refuta perfeta de la idea de Berkeley cuando el pedi un roca tan forte como el pote: La dole cual la roca causa el no pote es dutada! Ma Berkeley ta (e ia) nota ce tota cualcun pote conose de la roca ia es sua forma, loca, color, pd informa de la sensas, incluinte la sensa de dole, si on es tan stupida per pedi lo.

Esse est percipi, Berkeley ia dise: "esiste es persepi".

Alora cual aveni a la cosas cuando nos no es persepinte los, vidente los, tocante los, o pedi los? Esce los desapare cualce ves nos verje a via? Berkeley ia dise, serta no! Cosas - como colies de cualias - resta sempre, ma en la mente de Dio, cual inclui tota.

Cuando un arbor cade en la bosce, e nun es ala per oia lo, esce lo produi un sona? Berkeley ta dise, si, los fa un sona, car Dio oia lo. Esta es posible la varia de idealisme la plu pur e la plu bon espresada sempre. Sola en budisme mahaiana nos pote trova un idea simil en sua filosofia de "mente sola". En sua caso, los no refere a Dio ma a Buda-mente.

El ia deveni la bispo (anglican) de Cloyne, Er en 1734. El ia mori a Oxford en 1753 con 68 anios. La universia de California a Berkeley ia es nomida per el.