Teoria de relativia

De Vicipedia

La teoria de relativia es un de la teorias fisical la plu importante de la sentenio 20. Lo ia es developada par Albert Einstein. Lo ave du partes: la teoria de relativia spesial e la teoria de relativia jeneral. La introdui de la teoria ia es importante car lo ia solve multe problemes fisical e consetal.

Istoria[edita | edita la fonte]

Ante 1905, la anio en cual la teoria prima (sur la relativia spesial) ia es publicida, on ia ave teorias vera strana sur la "eter". On ia proposa la eter como un fluida material – ma sin masa! – cual cambia la relatas eletromagnetal cuando ojetos move. Esta cambias ia es mesurable, ma la teorias sur la eter no ia coere. La eter mesma no ia es vidable, e no ia es mesurable.

La teoria de relativia spesial ia combina la relatas a moves con la eletromagnetisme a un modo matematical vera simple e refinada, par introdui un conseta nova de la spasio.

La teoria de relativia dise ce la curso (indicada par la puntos) de un ojeto (situada en la media) tra la spasio cambia la spasio mesma.

Spasiotempo[edita | edita la fonte]

La teoria de relativia spesial nega la ipotese de la eter, e informa nos ce la spasio mesma es un ojeto. Lo es un ojeto cual es cambiada par la ojetos cual move tra lo.

Plu, lo no es sola un spasio, ma un spasiotempo. Moves tra la spasiotempo cambia ance la tempo. Esta fato ia inspira multe scrivores de naras siensal en la idea de "viaja tra la tempo": move a la pasada o a la futur (como en la filma Revade a la futur).

Bucos negra[edita | edita la fonte]

La teoria de relativia jeneral evolui esta conseta e la leges fisical de la spasiotempo. Lo predise ce la spasiotempo ave "perforas". Esta bucos atrae cuasi tota ojetos, an fotones (particulas de lus), cual es la ojetos la plu rapida en la universo. No fotones pote evade esta bucos, e la bucos no emete fotones. Seguente, nos no pote vide un buco. Nos vide sola un loca sin lus: un buco negra.

On ave alga filmas de naras siensal sur bucos negra. Un esemplo es La buco negra de Disney, cual es un varia moderna de la nara 20 000 legas su la mar de Jules Verne.

La siensiste la plu famosa en la campo de bucos negra es Stephen Hawking – un jenio de fisica ci parla tra un computador e move en un seja rolante.