Shanxi

De Vicipedia
La loca de Shanxi en Xina
La templo de Guandi en Datong

Shanxi es un provinse de Xina, locida en la rejion de Xina norde. La nom sinifia "ueste de la montes", un refere a la loca de la provinse a ueste de la Montes Taihang. Shanxi bordas Hebei a la este, Henan a la sude, Shaanxi a la ueste, e Mongol Interna a la norde. La site capital es Taiyuan.

Lo es xef un plato ensircada par cadenas de montes. A la este es la Montes Taihang e a la ueste es la Montes Lüliang, e un serie de vales es en la sentra tra cual la Rio Fen core. La monte la plu alta es Monte Wutai en Shanxi norde-este, con un altia de 3058 metres. La Mur Grande de Xina formis la plu parte de la borda con Mongol Interna a la norde. La Montes Zhongtiao core longo un parte de la borda sude e separa Shanxi de la parte este-ueste de la Rio Jala. Monte Hua es a la sude-ueste.

La Rio Jala formi la borda ueste de Shanxi con Shaanxi. La Rio Fen e Rio Qin, enflues de la Rio Jala, core norde a sude tra la provinse, e dreni multe de la area. Norde de la provinse es drenida par enflues de la Rio Hai, como la Rio Sanggan e Rio Hutuo. La lago natural la plu grande en Shanxi es Lago Xiechi, un lago salin prosima a Yuncheng en Shanxi sude-ueste.

En la Periodo de Primavera e Autono (722 a 403 aec), la stato de Jin ia es locida en cual es aora la provinse de Shanxi. Lo ia es divideda en tre partes, la statos de Han, Zhao, e Wei en 403 aec, la dato tradisional cual marca la comensa de la Periodo de Statos Gerante (403 a 221 aec). Ante 221 aec, tota de esta statos ia cade a la stato de Qin, cual fundi la Dinastia Qin (221 a 206 aec).