Francisme

De Vicipedia

Francisme refere a la periodo de la istoria de Espania entre 1939, cuando Fransesco Franco ia vinse la gera interna espaniol, instituinte sua governa, e 1975, cuando Franco ia mori e la prinse Juan Carlos ia es coronida re de Espania.

Cualias e fundas ideolojial[edita | edita la fonte]

La fundas de la governa ia es, entre otra, la nasionalisme espaniol, la catolicisme e la anticomunisme, cual ia servi per suporta un governa autocrata cual ia nomi se democratia organal en oposa a la democratia

Pos la defetas de la paises de la Ase en la Gera Mundal Du, la governa ia comensa elimina sua cualia faxiste, an si segue usante sua simboles. La francisme ia debe xerca alias nova internasional, e ia diminui la rol de la Falange Española per otra grupos political. En la desenio de la anios 60 ia apare un jenera de politicistes tecnocrata formida par la Opus Dei e cual ia fini la isoli internasional.

En la anios de la francisme, on ia manteni un serie de fundas political e ideolojial, tipal alga de los de la governas faxiste, e otra propre de la francisme. Esta fundas ia es:

  • Anticomunisme: Lo ia oposa entera la comunisme e ance tota ideolojia de sinistra. Alga sloganes de la governa, como "la vijilor de la Ueste", vijilante ce la comunisme no ta ariva a Espania no a Europa ueste.
  • Antilibralisme: La francisme ia oposa tota sistem libraliste o democrata e ance la separa de potias.
  • Antiparlamentisme: Fransesco Franco ia crede ce la sistem parlamental ia es la causa de la dejenera de Espania. El ia pone un democratia organal ma real sua governa ia manteni se asta la mori de Franco.
  • Autocratia: La governa de Franco ia atenta introdui se e controla tota la fasetas de la vive nasional e sosial, usante per lo varia organizas gidada par la Falange Española Tradicionalista y de las Juntas de Ofensiva Nacional Sindicalista (FET y de las JONS).

Stato sosial[edita | edita la fonte]

Cuando Fransesco Franco ia mori, la 20 novembre 1975, la stato sosial de Espania ia es tal:

  1. Nonemplea: 510 500 persones. Taso de desemplea: 3,78%.
  2. Potia du mundal en la setor servis.
  3. Potia nove industrial mundal. La industria ia es la 36% de la produi interna bruta.
  4. Economia produosa protejeda e isolida de la mercato finansial.
  5. Construi de plu ca 9 000 000 de casas en tota la pais.
  6. Clase media: 56% de la popla.
  7. Paia ajuntable de Natal
  8. Paia ajuntable de 18 julio.
  9. 700 000 ofisiores publica.