Anticia clasica

De Vicipedia
La Partenon, Atenai, Elas
La Partenon, Atenai, Elas

Anticia clasica es la periodo de istoria cultural sentrida en la Mar Mediteraneo, composada de la sivilias entretexable de Elas e Roma antica, coletiva conoseda como la mundo elinica-roman. Lo es la periodo en cual la sosias elinica e roman ia flori e ia estende sua influe tra Europa, Africa norde e Asia ueste.

Normal, on considera ce lo comensa en la sentenios 8–7 aec, con la poesia elinica la plu temprana rejistrada (la epicas de Homero), e ce lo continua asta la emerji de cristianisme e la declina de la Impero Roman (sentenio 5 ec). Lo fini con la disolve de la cultur clasica a la fini de la Anticia tarda (300–600), fusante con la eda medieval temprana (600–1000). Un tal sample de istoria e teritorio covre multe cultures e periodos diferente.

La cultur de la antica elinicas, junta a alga influes de Asia sude-ueste antica, ia es la funda de ideales de arte, filosofia, sosia e educa, asta la periodo imperal roman. La romanes ia conserva, imita e estende tra Europa esta ideales asta ce los ia pote compete contra la cultur elinica, cuando la latina ia deveni vasta e la mundo clasica ia deveni bilingual, elinica e latina. Esta funda cultural elinica-roman ia influe multe en la lingua, politica, lege, sistemes de educa, filosofia, siensa, gera, poesia, istoriografia, etica, retorica, arte e arciteta de la mundo moderna. De la fratos survivente de la Anticia clasica, un move de revive ia es gradal formida de la sentenio 14 a ante cual ia es conoseda en Europa como Renase, e ia emerji denova en diversa revives neoclasica en la sentenios 18 e 19.