Mas

De Vicipedia
(Redirijeda de Om)

Un mas es fundal un animal con la capasia de produi spermas e con un sistem de reprodui capas de envia spermas a la ovo de un fema. La parola es ance usada per plantas con sistemes simil de reprodui. Lo es ance usada per animales cual no produi spermas, ma ave la mesma materia jenetical como los cual produi sperma. Un mas no pote reprodui sesal sin aida de a la min un ovo de un fema, ma alga organismes pote reprodui e sesal e asesal. La plu de mamales mas, incluinte umanas mas, ave un cromosoma Y, cual codigi per la produi de cuantias plu grande de testosterona per la crese de la sistem de reprodui de mases.

Entre umanas, "mas" es ance usada per persones ci regarda se como omes, an si los es biolojial fema.

Simbol[edita | edita la fonte]

Un simbol comun usa per representa la seso mas es la simbol de Marte, ♂, un sirculo con un flexa cual indica a norde-este. La simbol es identica a la simbol planetal de Marte. Lo es usada prima per indica seso par Carl Linnaeus en 1751. La simbol es ofte nomida un representa stilida de la scermo e lansia de la dio roman Marte. Como diseda par Stearn, par contrasta, tota de la indicas istorial mostra ce lo es derivada de θρ, la petida de la nome elinica per la planeta Marte, Thouros.

Determina de seso[edita | edita la fonte]

La seso de un organisme spesifada pote es determinada par alga fatores. Estas pote es jenetical o ambiental, o pote cambia natural tra la vive de un organisme. An si la plu de spesies con sesos mas e fema ave individuas cual es o mas o fema, animales androjine, per esemplo vermes, ave la sistem de reprodui de e mases e femas.

Determina jenetical[edita | edita la fonte]

La plu de mamales, incluinte umanas, es determinada jenetical par la sistem de determina de seso XY, en cual mases ave un cromosoma X e un Y, en cuando femas ave du cromosomas X. Un diversia de spesies, incluinte umanas, pote ance es XXY o ave otra cualias intersesal, an si on ta es ancora considerada jenotipal (an si no nesesada fenotipal) mas si on ave a la min un cromosoma Y. En reprodui, un mas pote contribui o un sperma X o un sperma Y, en cuando un fema pote sola contribui un ovo X. Un sperma Y e un ovo X produi un mas, en cuando un sperma X e un ovo X produi un fema.

La parte de la cromosoma Y cual es encargada per masia es la rejion de la cromosoma Y cual deterimina seso, es la SRY. La SRY ativi SOX9, cual formi sicles con FGF9 e PGD2 en la gonadas. Esta capasi ce la niveles de jenes pote permane sufisinte alta per causa crese mas; per esemplo, FGF9 es encargada per la crese de la cordas spermal e la multipli de selulas Sertoli, ambos de cual es esensal per la crese sesal de mases.