Model:Bon article/28

De Vicipedia
Egleseta a la palasio de Carlos la Grande, a Aachen, Deutxland

La Eda Medieval ia es multe plu ativa en siensa, filosofia, arte, etc, ca multe persones crede. Ma nos debe comensa con la eda a ante, un eda "oscur":

La edas oscur

Pos la cade de Roma, la edas oscur ia aveni. La plu de Europa ia es desentrida, campanial, e parocial. La vive ia es reduida a la "leges de natur": La potiosa ia rena, en cuando los sin potia ia atenta sola survive. On no ave un senti de istoria o progresa. Superstisio e predeterminisme ia domina la mentes de la popla, rica e povre. La crede en la prosimia de la fini de la mundo ia es comun en cada sentenio. On pote ave un aprosima a la vive european en la eda oscur e la eda medieval temprana par oserva la nasiones povre de la mundo, an si on ta debe sutrae tota sinias de la milenio pasada de developa tecnical!

Alcuin de York (735-804) - la scolor xef de Carlo la grande - es un de poca nomes cual ia es pasada a nos de esta periodo. Estra sua cristianisme, un vista peti de sua realia pote es videda en esta sita: "Cual es un om? La sclavo de moria, un vagor pasante. Como es om poneda? Como un lampa en la venta".

An tal, Carlo la grande (768-814) ia furni un unia political en la forma de la Impero Franco, e la Pape ia furni un unia relijiosa, e un eda nova ia comensa lente. Ultima, la eglesa ia domina Europa, e la Pape ia sustitui per la imperor como la person la plu importante. Ante la fini de 1200, la Eglesa ia posese un tri de la area de Europa! La potia de la Eglesa e sua crede comun ia sinifia presas enorme per conforma, suportada par la teme de punis supranatural. Ma a la lado positiva, la Papia ia aida crea stablia e, ultima, ricia.

Aora, nos dirije a la eda medieval propre, aprosima de 1000 a 1400 ec.

Per leje plu, vade a eda medieval