Euscara

De Vicipedia
(Redirijeda de Euscara (popla))
Euscara

Enfantes euscara en 2009
Popla 3 miliones
Loca Euscaleria (Espania e Frans)
Relijio Catolicisme
Lingua Euscara (lingua)
Poplas relatada
Euscaras joven en 1927

La euscaras (espaniol vascos, franses basques) es un etnico nativa a la area con un cultur e lingua compartida e un asendentes relatada a la Vascones e Acuitanianes antica. La area es nomida en lfn Euscaleria, en euscara Euskal Herria, e en otra linguas e la area la Pays basque o País Vasco. Lo es un rejion locada sirca la fini ueste de la Pirineos a la costa de la golfo Biscaia, con partes en Espania norde-sentral e Frans sude-ueste.

Car la lingua euscara no es relatada a la linguas indoeuropean (o cualce otra familia), lo es teorida ce lo represente un popla o cultur cual ia ocupa partes de Europa ueste ante la sperde de la linguas indoeuropean ala. Un analise jenetica ia sujeste ce la unicia de la euscaras dati a ante la ariva de cultiveria en la rejion, sirca 5,000 aec, e ce la euscaras de oji es un resta de la abitores de la rejion temprana, spesial de la rejion franco-cantabrian, cual ia es posible un de la refujas en la eda glasial final.

Istoria[edita | edita la fonte]

Tribus euscara ia es ancora notada en la eda roman par Strabo e Plinio, incluinte tribus nomida la vascones, la acuitani, e otras. On ave evidentes sufisinte per suporta la ipotese ce, a acel tempo e plu tarde, los parla varias vea de la lingua euscara.

Istorial, la sosia euscara ia es descriveda como alga diferente de la normas de la romanes e de europa medieval plu tarde. La reporta par Strabo sur Espania norde en sua Geografica (scriveda entre sirca 20 aec e 20 ec) ia nota ce los ia ave un de rena par femes, cual Strabo judi como un marca de nonsivilia. El ia nota ce femes ia pote erita e controla propria, un situa noncomun en la eda roman. La egalia de femes ia esiste entre la euscaras asta aora.

En la eda medieval, la teritorio entre la rios Ebro e Garonne ia es nomida Vasconia, un area cuasi etnical e political cual ia resiste la rena de la visigotos e la arabis e la francos plu tarde. Sirca la milenia prima, la teritorio de Vasconia ia frati entre rejiones feudal diferente, como Soule e Labourd a la norde, e Pamplona, Aragon, Sobrarbe, Riagorza, e Pallars a la sude de la Pirineos.

La rena de Pamplona, plu tarde nomida Navara, ia es feudalida e sujetida a la influe de sua visinas plu grande e potiosa, Aragon, Castelia, e Frans. Castelia ia priva Navara de sua costa par concista teritorias importante a la ueste. La euscaras ia es ruinada par la Gera de la ganges, geras entre familias renante local. Debilida par la gera interna en Navara, la parte grande de la rena es cadeda par la armadas espaniol. La teritorio navares norde de la Pirineos resta ultra la estende de la espanioles, ma deveni un provinse de Franse en 1620.

An ce la rena de Navara ia adota feudalisme, la plu de euscaras ia poseseda ance instituis sosial diferente de la resta de Europa fuedal. Un esemplo inclui la tradision de la elizate ("ante la eglesa"), en cual la propriores ce casas ia asembla ante la eglesa local per eleje un representor per envia a la juntas (consilio) e la juntas Generales (consilios jeneral) cual dirije areas plu grande. Un otra esemplo es la fato ce en la eda medieval, la plu de tera ia es poseseda par la cultivores, e no par la eglesa o la rena.

La euscaras ia joia un grado de autogoverna asta la Revolui franses (1790) e la Geras carliste (1839, 1876), cuando la euscaras ia suporta la eritor legal Carlos 5 e sua desendentes. A ambos lados de la Pirineos, la euscaras ia perde sua instituis e leges nativa. Pos lo, la euscaras ia atenta gania grados plu alta de autonomia, a veses par atas de violentia. Labourd, Soule, e Navara basa ia es integrada en la sistem de departes franses.

Cuantias grande de euscaras ia parti de Euscaleria per abita en la resta de Espania, Frans, o otra partes de la mundo, comun per razonas economial o political. Istorial, la euscaras estra la pais ia es comun empleada como pastores o pexores. Miliones de desendentes abita aora en America Norde, America Sude, Sudafrica, e Australia.

Jenetica[edita | edita la fonte]

An ante la developa de jenetica moderne e la seguente de ADN, la euscaras ia es notada per sua varias de la otra poplas de la area: los ave, per esemplo, la proportio la plu grande de la tipo de sangue Rh- (35% fenotipal e 60% jenetical). Ance, la popla euscara ave cuasi no tipo de sangue B o la relatada tipo de sangue AB. Los ave un proportio alta de tipo de sangue O, ma esta pote es la resulta de isola.

Ma, an si los es distinguida en alga modos, la euscara es ancora european multe tipal en sua Y-ADN e mtADN segues, e en alga otra locas jenetica. Esta mesma segues es sperdeda tra la dui ueste de Europa, spesial longo la borda ueste de la continente.

Lias esterna[edita | edita la fonte]