Curdi

De Vicipedia
Bandera de la proposada pais de Curdistan
La area abitada par la curdis
Soldatos curdi en la gera contra SIIL

La curdis (curdi: ورد‎, "curd") es un etnica en Asia sude-ueste, la plu abitante en un area contatante cual inclui partes de Turcia sude-este, Iran norde-ueste, Irac norde, e Suria norde. La curdis es clasida, par cultur, istoria, e lingua, como parteni a la popla iranica.

Global, la curdi es estimada como avente un cuantia de un basa de 30 milion a un posible alta de 45 milion, seguente la Institui Curdi de Paris, 2017. La plu abita en la rejion los regarda como Curdistan. Promoves nasional curdi continua xerca autonomia plu grande e diretos cultural. Par abitua:

  • Turcia: 15 - 20 milion
  • Iran: 10 - 12 milion
  • Irac: 8 - 8.5 milion
  • Suria: 1.2 -1.5 milion
  • Europa (diaspora): 1.2 - 1.5 milion
  • USSR (pasada): .4 - .5 milion

Lingua[edita | edita la fonte]

Curdi (Kurdî o کوردی) es un colie de dialetos relatada parlada par la curdis. Lo es parlada xef en acel partes de Iran, Irac, Suria, e Turcia cual composa Curdistan. Curdi ave un state ofisial en Irac como un lingua nasional con arabi. Lo es reconoseda en Iran como un lingua rejional, e en Haiastan como un lingua minorial.

Relijio[edita | edita la fonte]

La curdis adere a un cuantia grande de relijios e setos diferente, e los es posible la popla la plu diversa en relijios de Asia ueste. Tradisional, curdis ia ajusta sua praticas de esta relijios plu ca otra etnicos. Esta es refletada en la diseda "comparada con la noncredor, la curdi es un muslim".

Oji, la majoria de curdis es muslimes suni, de la scola de Xafi.

La alevis (un ramo de islam xia con elementos de sufisme) es un otra minoria sinifiante entre la curdis. Los vive xef en Turcia, a do sirca 30% de curdis es alevis.

Iarsanisme (o Ahl-i Haqq) es un relijio sinteseda, con elementos mitriste, fundida par sultan Sahak en la sentenio 14 tarde en Iran ueste. La plu de sua aderes, estimada a sirca .5 o un milion, abita en Iran ueste e Irac este, e es tipal curdis goran.

Iazidisme es un otra relijio sinteseda praticada entre comunias curdi. Lo ia es fundida par xec Adi ibn Musafir, un mistica de Lubnan. Lo ave ance cualias mitriste. Los ave entre .5 e 1.2 milion global.

Zoroastrianisme es un relijio antica de Asia sude-ueste, e es alora pratica par un cuantia peti de curdis. Cristianisme e iudisme es ance pratica par poca, e cuasi tota iudis ia move a Israel.

Cultur[edita | edita la fonte]

La cultur curdi es un lega de la popla antica variosa cual ia formi la curdis moderne e sua sosia. Como la plu de otra poplas de Asia sude-ueste, un grado alta de influes mutual entre la curdis e sua visinas es clar. E elementos de la cultur curdi pote es videda en otra cultures de la rejion. Per la plu parte, la cultur curdi es la plu prosima a lo de otra poplas iranica.

Lias esterna[edita | edita la fonte]